3 maanden geen kleding kopen

Een tijdje terug keek ik in mijn kledingkast, nadat ik weer twee vuilniszakken had gevuld met kleding, en ik vroeg mezelf af; ‘Welke kleding doe ik nu echt vaak aan?’. Ik denk dat het nog geen kwart was van de kleding die ik toen bezat die ik regelmatig droeg. Op dat moment besefte ik dat ik veel geld had uitgegeven aan kleding die ik misschien één keer had gedragen of zelfs nog helemaal niet. Ik vond het tijd om mijn kledingkast opnieuw te ontdekken.

Een week later liep ik door de stad om bikini’s te kopen, deze had ik echter echt nodig, want mijn oude waren te klein. Ik was alweer snel geneigd om andere kleding te kopen, maar heb toen in de winkel spontaan besloten dat de bikini’s het laatste was wat ik kocht voor de komende 3 maanden. Dit was op 4 augustus, dus tot en met 4 november mag ik geen kleding kopen.

Waarom ik even geen kleding wil kopen

De eerste reden dat ik het niet meer doe is om geld te besparen. Ik had erg veel moeite met geld sparen, omdat ik uit verveling vaak dingen ging kopen die ik totaal niet nodig had, voornamelijk kleding. Nu ik dit niet meer doe bespaar ik veel geld dat ik kan gebruiken voor, in mijn ogen, nuttigere dingen.

Ook een reden om even geen kleding te kopen is het bewust bezig willen zijn met datgene waar ik mijn geld aan uitgeef. Ik merkte dat ik kleding ging kopen op vrije dagen puur uit verveling en hier was ik absoluut niet trots op. Ik ben me nu een stuk bewuster van waar ik mijn geld aan uitgeef en of het echt van belang is dat ik mijn geld hieraan uitgeef.

Als laatste hoop ik te bereiken dat ik in de toekomst niet zomaar een kledingstuk aanschaf, omdat het bijvoorbeeld afgeprijsd is. De meeste kledingstukken die ik om die reden heb gekocht heb ik nooit aan en dat vind ik zonde. Ik wil voor meer kwaliteit gaan en meer houdbare kledingstukken, die ik eventueel langer zou kunnen dragen en tijdlozer zijn.

Ik heb er nu 5 weken opzitten, dus ik ben bijna op de helft. Het gaat tot nu toe prima en heb helemaal nog niet de behoefte gehad om kleding te kopen en het bevalt me prima. Ook ben ik mijn kledingkast weer opnieuw aan het ontdekken en probeer ik kledingstukken die ik langere tijd niet aan heb gehad weer eens te dragen. Als het me op 4 november nog steeds zo goed bevalt plak ik er wellicht nog wat maanden achteraan.

Wat is jullie doel deze maand?

Plaats een reactie